Lámané beaty jsou pro něj denním chlebem, na taneční scéně se pohybuje už bezmála 14 let, má vytříbený vkus na svůj hudební styl a když zrovna nehraje, tak vaří! Uhodnete o kom je řeč? O jednom z nejznámějších drumandbass djů jižní Moravy, dj Soldik! Roman stál před léty u zrodu Xbeats Crew a byl jejím dlouholetým členem. Od té doby uplynulo spoustu vody a mnohé se změnilo a na Soldika se v našich končinách malinko pozapomnělo. S plánem pozvednout hodonínskou drumandbass scénu, se Soldik vrací na palubu Xbeats Records! Můžete se tak těšit na spoustu novinek, zajímavostí a muziky ze světa lámaných beatů, které budete na našich stránkách v budoucnu nalézat!
Při této příležitosti jsme ho rovnou vyzpovídali několika záludnými otázkami. Pokud se něco nevešlo, nebojte se zeptat v diskuzi pod článkem :)
První co se mi vybaví, když slyším Soldik, tak je to stará škola poctivého djingu. Jak a proč to vlastně všechno začalo? Vzpomeneš si na své začátky? Už jako děcko jsem zkoušel první fígle na „magiči“, to bylo po shlédnutí videa z DMC. Tenkrát jsem ani netušil co se děje, co to tam ten týpek v červené adidasce s gramofonem naší babičky dělá, ale strašně se mi to líbilo. Od té doby jsem hledal, ptal se a nakonec našel první informace o djngu a potřebném vybavení k němu. To bylo v době prvních rave partys, na kterých jsem, mimo jiné, poznal hromadu svých nynějších přátel a kolegů djů: Paul Hawk, Hubiss, Sayko, Ledabyl, Shamot… K hudbě samotné mě to táhlo už od malička. V rodině sice žádného hudebníka nemáme, ale hudba se u nás poslouchala od rána do večera. V osmi letech jsem začal navštěvovat základní uměleckou školu, hrál jsem na dva hudební nástroje a po jejím ukončení jsem začal koketovat s prvním gramcem a mixem. Pak už to šlo ráz naráz, první odehrané akce, první uspořádané party..  Když si vezmeš, že se před 10 – 12 ti lety o drumandbass v okolí nezajímal téměř nikdo, maximálně jen jako alternativou odpočinku od techno rychty, tak je celkem zázrak, že jsem u toho zůstal až dodnes a jsem konečně svědkem pomalého rozpuku drumandbass scény i na Hodonínsku. V dnešní digitální době je mnoho možností, jak prezentovat svou tvorbu a z jaké techniky hrát. Co si pamatuji, tak jsem tě za celou dobu co hraješ neviděl používat nic jiného, než klasické a poctivé gramofony. Proč je tomu tak a myslíš, že tento trend u tebe zůstane? S příchodem digitalu přišlo spoustu dobrých věcí, ale ještě víc špatnosti. Každý jelito, který si stáhne nějaký soft na tvorbu hudby je rázem producent a v nekonečné nabídce digital shopů je pak najít kvalitní hudbu celkem oříšek, ale to víš líp než já :) Co je ale ještě horší, s nárůstem odpadu roste i laxnost konzumentů a kladou se čím dál menší nároky na kvalitně odvedenou práci. Co už ale vůbec nechápu, že se z Djingu stalo něco jako hraní z Jukeboxu. Najít si top 10 "největších pecek", vypálit si je na stejné BPM a pak jen ťukat na čudlík play..?  Na to musí mít člověk asi náturu, nebo to dělá pro prachy, ale kvůli drumandbassu to určitě nebude. Jasně, jsou akce, kde asi není potřeba dělat dojem uměním minulého století, ale jestli že se bavíme o zbytku undergroundu (ten už prý tak někam zmizel), tak tam by si měli někteří jedinci sáhnout do svědomí. Pro mě zůstal vinyl fetišem a jako zdroj s perfektním zvukem a dynamikou. Takže, dokud se budou vinyly vydávat, o přestupu na Sernato nebo CD neuvažuji. Jednu dobu jsi používal na okořenění setů sampler. Napadá mě tedy myšlenka, nechybí ti při hraní z gramofonů možnosti dnešních dj udělátek, jako efektování, loopování, možnost mixovaní do sebe prakticky neomezené množství zvuků. Sampler je minulost. Nesplňoval některé kriteria, na kterých lpím. V drumandbassu používání tady těch udělátek jak říkáš, moc rozšířené není a vlastně ani pro to není mnohdy prostor. Určitě se na tom dají dělat psí kusy (viz. dj Marky), ale tu potřebu zatím nemám. Dnes bych spíš než sampler využil třetí gramec, ale vzhledem k podmínkám, které v našich klubech panují, jsem někdy rád, že zvládnu kočírovat dva. Spíš než to, přemýšlím o CD playeru. Uplatnil bych tak alespoň některé dubplaty, co dostávám. Zatím tomu ale nechávám volný průběh a zůstanu jen u těch gramofonů. Jako člověk, který vyrostl na „undergroundu“, sleduji dlouhodobý trend jisté komercializace. Mám tím na mysli, že například část elektronické hudby, která se dříve hrávala jen v těch nejtemnějších klubech se postupně dostává do popředí. Vidíš takový posun i na DNB scéně, nebo je to stále stejná alternativní kultura? Jasně, v drumandbassu je to podobné. Jako kdysi techno pohřbily gigantické akce každý týden, stejný scénář bude mít možná i drumandbass, podle toho do jakých obro rozměrů se k němu dostávají money rideři. Ale možná ne, možná se ta hudba pohřbí sama tím, jaké vlivy zvenčí se na ní nabalují. To, že se s drumandbassem setkáš ve filmech, reklamách a předělech daleko víc, než kdy jindy a že se dělá pro peníze a zní někdy hůř než Tokio Hotel, Helenka Vondráčková, nebo Eiffel 65, se nemusíme ani bavit :) Někdo řekne, že je to přirozený vývoj, já se nad tím už jen zasměji a neřeším to – kdo chce kam… znáš to. Ve stylu který hraji, už těžko seženu nový materiál na vinylu a to je také jeden z důvodů proč jsem přešel na digitální djing. Nepociťuješ také tento hendikep v DNB kultuře? Vůbec. Je pravda, že několik málo labelů přešlo striktně na DD (digital download) a vinyly přestaly vydávat, ale i tak je vinylů pořád dost. Každý týden vychází v průměru 15 novinek. Problém je, že se zmenšuje množství, ze kterého bych si mohl i něco vybrat do svých setů. S tím si ale hravě poradí můj archiv. Ten se sice taky ztenčuje, ale pořád se tam najdu kousky, které se pro mladší publikum stávají novinkami :) Svého času jsi se věnoval prodeji desek a sbírání zajímavých a vzácných titulů. Je to stále aktuální? Jak už jsem naznačil v předchozí odpovědi, desky už nesbírám. Před pár lety dosáhl můj archiv stavu, který byl neúnosný a čítal přes 800 vinylů. Většina z nich byly drumandbassové a ten zbytek směsice hip hopu, techna a metalu. Finanční zátěž to byla obrovská a o zabraném místě ani nemluvě. Proto jsem se rozhodl valnou většinu archivu rozprodat a dnes si držím stav, který si myslím je rozumný i ke vztahu k peněžence. Teď se snažím držet v oběhu 150 desek a stále je točit. To znamená, že si pro archiv nechávám jen ty novinky, které mě opravdu dostaly a v record bagu s sebou vozím kromě nich i klasiky a osobní hitovky. Je fajn, když slyšíš odezvu na desky, které vyšly před 13ti lety a pořád mají co říct i mladšímu publiku. Co tvoje autorská tvorba, plánuješ něco do budoucna? Výhledově ne. Přeci jen jsem už postarší turista a učit se něčemu novému se mi nechce. Možná v důchodu :) Věnuješ se také publikační činnosti na DNB serverech. Jak k tomu došlo a o čem píšeš? S klávesnicí a poznámkovým blokem to začalo vlastně už v době, kdy jsem působil ještě v řadách Xbeats. Začalo to tak, že jsem ke každé desce, kterou jsem dal do svého prvního promo mixu, napsal několik slov. Ani nevím proč, asi jen proto, že jsem se o každého z autorů a labelů zajímal a měl potřebu to ze sebe dostat. To tenkrát internet znamenal sprosté slovo a informace si člověk musel zjišťovat ze zahraničních magazínů. V současnosti je to už trochu jinak. Dostavá se ke mně, díky kontaktům mezi producenty a díky dalším lidem z této oblasti, spousta čerstvých informací a ta potřeba ventilovat je ven je i po letech velká. Není to frajeření, jak by se mohlo zdát. Je to potřeba tu vědomost předat dál, potěšit, šokovat,.. ale možná je to jen psychická porucha, kdo ví :) Nicméně, po jistém čase psaní hudebních kritik a novinek pro brněnský Redrum, PR pro Bassinfection a letech djingu, si mě začali všímat i lidi z Drumandbass.cz . Slovo dalo slovo a letos to budou tři roky, co jsem se stal členem bookingu a redaktorem Drumandbass.cz. Za svoji kariéru jsi namíchal hezkou řádku promo setů, které se dostaly do uší tisíců fanoušků. Já sice DNB nehraji, ale i presto se mi tvé sety velmi líbí a vždy něčím překvapí - hlavně jejich preciznost a výběr tracků. Kde bereš inspiraci a jakým způsobem se rodí takový promo set? Díky! Už jsem se o tom možná zmínil v některém ze starších rozhovorů. Promo mix vzniká celkem dlouho. Není to nic spontánního jako je hraní na party. Ne že bych si psal BPM, nebo timing. Spíš je to o tom příběhu, udělat mix, který bude mixem, ne jen nějakou slátaninou postavenou na novinkách a haluzových přechodech. Desku musíš ze všeho nejdřív poznat, aby si ji mohl zamíchat tak, že bude sedět jako prdel na hrnec, na což hledí málo kdo. A protože si čas od času koupím i desky jen tak pro sebe, ať už je to deep drumandbass, liquid atp, vznikají různé exkluzivní mixy pro rádia a kluby. A proč vlastně míchám tolik promo mixů? Čert ví, asi že mě to baví :) Co hraní, jak jsi na tom? Za posledních několik let jsem stačil projet obrovskou část republiky. Byly super akce, ale taky dost těch slabších. Je taky pravda, že jezdím hrát častěji do Prahy a dál, než na hodonínsko :)  Ale ne, zas tak hrozné to není. Tady je ta scéna teprve v plenkách a Beat Collision mají můj respekt, že se do toho pustili. Kde nejčastěji nakupuješ desky a co by jsi doporučil začínajícím DNB djs - čeho se vyvarovat a co naopak využít? Na drumandbass.cz je k nalezení hodnocení obchodníků jak těch českých, tak i těch zahraničních (přehled, kde nakupovat desky). Digital moc neřeším, ale když už to musí být, tak můžu doporučit Beatport. Na desky www.redeyerecords.co.uk Jak vnímáš trend sociálních sítí a kde tě mohou fanoušci na internetu najít? Tady tu mánii sociálních sítí chápu, ale neúčastním se jí. Po té, co z Myspace.com vznikl shluk nepotřebných informací a reklam, jsem svůj účet s profilem smazal a o Frustrovaném Blázinci (facebook) se bavit odmítám :) Jsem zastáncem volnosti a volné kreativity, což mi žádná ze soc. sítí nenabízí. Obchodník nejsem, o své pocity a informace se nemám potřebu dělit s cizími lidmi, nebo rádoby-přáteli a o hudební novinky se rád podělím prostřednictvím webu Drumandbass.cz, pro který žiji. Že je to středověk? Možná, ale tento středověk není závislý na žádné předem dané formě ani platformě a to mě baví! Můj profil pak najdeš na adrese www.soldik.info   A na závěr klasická standardní otázka. Co plánuješ do budoucna a na co se můžeme těšit? Pokud máš ještě něco zajímavého na srdci, tak teď je ta pravá chvíle? :) Nedávno jsem se Sound44 rozjel pro kyjovský klub 596 sérii drumandbass party s názvem Bullet Time. Finišují přípravy další soutěže pro drumandbass producenty o vychytané ceny. Těsně před dokončením je i spolupráce s Ridem na party v pražském klubu Cross. Ve skutečnost by se měly už brzo proměnit sliby s novým promo mixem a jedním exkluzivním mixem pro Xbeats Records. Do mé rubriky Exkluzivní mixy pro Drumandbass.cz se mi podařilo ulovit další zahraniční hvězdu a i několik domácích talentů. Ve zbytku volného času se věnuji PR, recenzím a pivu s přáteli. A ano, občas i to zaměstnání, když zrovna nepospíchám někam do klubu! Otázky připravil: Paul Hubiss Odpovídal: Dj Soldik