Říká producentské duo DJů Jergen a Hubiss, kteří začínají být poslední rok pěkně „in“ a pomalu se zařazují do české špičky. Před rokem vyhráli o anketu hymnu festivalu Veveří. Začali spolupracovat s Marcellem 2K a s Orbithem chystají společnou desku! Nejenže produkují, ale hrají především live jako Southeast, čímž provětrávají poněud zatuchlé DJské vody… Máte podepsaný track na vydání na holandském Indeep records a před podepsáním jste na společné EP s Marcellem 2K na německém Frisbee! Jak je těžké se někam dostat, aby vám vydali track? Je nějaká obecná rada, co se musí udělat? :) Nějaký tajný recept na lobbing? :) Obecná, ale zdlouhavá rada určitě je: neustále pracovat na nových věcech, pilovat postupy, experimentovat se zvukem, nenechat se nikým a ničím rozhodit a stát si za tím svým. Potom je potřeba mít přátele, na které se můžete spolehnout. Lidi, kteří řeší a vidí do věcí z druhé strany, týkající se promotion, médií, komunikace s labely atd. Pro člověka samotného jako producenta, který chce naplno a dobře dělat hudbu, to je pro nás španělská vesnice tady ty všechny „komunikační administrativy“. :) My fakt nejsme nějací manažeři, kteří ví jak na to, snažíme se akorát něco dělat, nadávat umí každej… Už produkujete pěknou řádku let, spolu hrajete live asi tak 2, jestli se nepletu. Jaké zaznamenáváte ohlasy lidí na vaše hraní? Nemyslím tím ani to, jestli se to někomu líbí nebo ne:o), spíš to, co si asi ti lidi myslí? Já se totiž čím dál tím víc obávám, že jste pro ně týpci, co si pouští z winampu nějaké stáhlé MP3. Můžete to uvést na pravou míru? To je právě trochu problém…V dnešní době se ujalo označení „live“ i třeba pro týpky, co si stáhnou z internetu pár nejnovějších hitovek a doslova „kouzelnou tyčinkou“ mixují ve svém oblíbeném software jako ostřílení profíci. Pro nás hraní „live“ znamená pouštění, mixování, kombinování a efektování svých vlastních věcí, tracků, loopu, zvukových experimentů v reálném čase a do toho ještě použití kláves na další zvukové plochy. Takže jak říkám, Winamp nemá problém ne? :o) Proto z Winampu opravdu nehrajeme (ten používáme only doma :) ) a mp3 v projektu Southeast nemají co dělat. Není totiž dostatečně kreativní a prolínání dvou mp3 do sebe moc „live“ nezní. :) Ne vážně - software spolu s hardware, který využíváme, je k těmto live experimentům prostě stvořen a dává prakticky neomezené možnosti všech možných úprav, nejen připravených věcí, přímo na místě v klubu! A nemluvě o tom, že se nemusíte omezovat na 2 - 3 desky, které mohou hrát současně. Když tohle všechno vynásobíte dvěma, k tomu přičtete 2 blázny, co zvuk už prakticky i vidi, máte projekt Southeast v plné polní. :) Livka na české taneční scéně prostě nemají žádnou tradici a na hlavní vině jsou zmiňovaní pseudodýdžjové, co hrají z počítačů sety a nagrabované desky a rádi si na plakát píší live! Ani se nedivím, že normální návštěvník je z toho úplně mimo a nemůže ani tušit, kdo hraje vlastní hudbu a kdo ne.. pokud tam teda dotyčný nepustí 3 x za set The End, to už jsem taky zažil hehe. :-) Southeast, proč jste se vlastně přejmenovali z Jergen + Hubiss live? :) Já bych to jen upřesnil - název „ Jergen + Hubiss live“ byl v podstatě vždycky jen pracovní a vznikl spojením našich DJských přezdívek. Od začátku bylo jasné, že bude potřeba vymyslet jiný název a tak vznikl Southeast. Tuším, že jsi Flyu jednou šel při nějaké kalbě na záchod a jak jsi přišel, tak říkáš:“Hoši, co takhle Southeast?“ :) ) Začínáte být v kuloárech docela profláklí jako ideální duo na producentskou spolupráci. Už delší dobu spolupracujete s Orbithem, Marcellem 2K, jistá komunikace proběhla i s Luccou, byl návrh spolupráce s polskou Dianou D Ruz, něco jsem zaslechl o Afriku Islamovi, vypadá to, že se u vás dveře netrhnou. Máte vůbec ještě čas na svoje tracky, myšlenky, haluzky, prostě tu čistou kreativní seberealizaci? Hehe, je to jako továrna na výrobu a hrozně tě to nebaví, ale když se tohle stane, tak si dáme na týden pauzu a věnujem se úplně jiným věcem. Je pravda že už pak nemáš tolik času na svoje tracky, ale když s někým spolupracujeme, tak máme většinou jasnou vizi jak má daný track vypadat a než se dopracujeme k finální verzi, tak vznikne v uvozovkách dost odpad, který tam prostě stylově nezapadá a ten potom třídíme, rozvíjíme a použijeme zpětně pro Southeast. Vzhledem k tomu, že nás hudba a elektronika baví a provází odmalička, je škoda nevyzkoušet spolupráci s dalšími zajímavými lidmi a ty své haluzky a myšlenky rozšířit do dalších směrů. Nemáme úzce vyhraněný hudební styl a vždycky jsme rádi experimentovali se zvuky. No a taková spolupráce vás posune zase o kus dál.....Pořád se je co učit přece…! Je jasný to, že v dnešní době se asi jen tak sami neprosadíte, nikdo si z vás nesedne na prdel, takže vám může prospět spolupráce s Orbithem. Jak se vám s ním vůbec spolupracuje? Je to hudba úplně podle vašich představ? Orbith mluvil o možném hraní live dohromady v budoucnu, je to reálné myslíte? Nás to hrozně baví! Orbith je tak trochu úchyl a o zábavu není nouze. :) Samozřejmě, že s ním děláme úplně jiný styl hudby.. Ale to právě byla ta výzva jestli jsme natolik profesionálové, že dokážeme udělat diametrálně odlišné věci než co jsme dělali před tím. To je to, co nás baví. Společné hraní s Orbithem vidíme určitě reálně a mohla by to být docela zábava. Koncert Kraftwerku to zrovna nebude, ale hrát se šoumenem, jakým Aleš bezesporu je, bude určitě moc zajímavé a to nejen hudebně :) Jen je potřeba zvážit možnosti a promyslet koncept, který bude pro obě strany nejschůdnější, vzhledem k tomu že máme trošku odlišný hudební záběr a hlavně používáme jinou techniku. Jergen je poněkud více hudebně založený, myslím tím víc teorii, slyší víc jestli to je o oktávu výš a níž (nebo jak se to jmenuje, kvinta oktáva já nevím :o), umí hrát na klavír kytaru apod., Hubiss je zase víc technický typ, občas mu ty harmonie letí jinam, je to inženýr zvuku a perfekcionista, prostě tu hudbu cítí víc reálně z počítače. Aspoň tak to vidím já. Vypadá to jako ideální producentské duo, každý do toho dává něco, na druhou stranu neštvete se navzájem, že každý to vidíte trochu jinak? :) Jergen: Mně Hubiss právě proto vyhovuje, že je velmi technický typ a nehledí na mě jak z jara, když na něho spustím nějaké technické pojmy (maximálně občas hledím já, když spustí on). :-) Jediná věc, kterou mě občas vytočí, je, když při živém hraní do sebe dává dvě melodické linky, které prostě neladí…. Hubiss: Hehe, někdy je to přesně jak říkáš. :) Hádáme se, jestli ten který zvuk je falešně...říkám že ne, protože takové detaily já a spousta dalších lidí poslouchajících taneční muziku neslyší. Ale Jergen mermomocí otočí čudlíkem a řekne - teď je to dobré. :) Takže každý z nás je vlastně perfekcionalista v tom svém. Ve finále je to výborné, protože každý vypilováváme track v tom, čemu kdo nejvíce rozumí a máme větší jistotu, že jsme do skladby dali maximum. Řekl bych taková dělba práce a více uší víc slyší. :)

Připravil: Fly